Diagnoza zaburzeń
- diagnoza całościowych zaburzeń rozwojowych: autyzm , zespół Aspergera
- diagnoza zaburzeń neurologicznych w tym: zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi – ADHD
- diagnoza trudności szkolnych: dysleksja ( trudności w czytaniu i pisaniu) , dysgrafia ( słaba sprawność ruchowa ręki piszącej, co prowadzi do nieestetycznego pisania), dysortografia ( popełnianie błędów ortograficznych pomimo znajomości zasad ortografii), dyskalkulia ( trudności w nauce matematyki), wolne tempo uczenia się ( dziecko uczy się wolniej, aniżeli wskazuje na to jego wiek życia), gotowość szkolna ( określenie czy dziecko jest gotowe do podjęcia nauki szkolnej)
- diagnoza zespołów genetycznych ( zespół Retta, zespół Turetta, zespół Turnera)
- diagnoza zaburzeń emocjonalnych ( trudności w sferze emocjonalnej przejawiające się wycofaniem w kontaktach społecznych)
- diagnoza zaburzeń psychicznych
- diagnoza mutyzmu

Etapy diagnozy
W większości przypadków zanim zostanie postawiona pełna diagnoza psychologiczna jest ona poprzedzona obserwacją dziecka w jego naturalnym środowisku (w domu, w przedszkolu, w szkole, na podwórku, na placu zabaw, etc.), albowiem tylko obserwując dane zachowanie osobiście można postawić trafną diagnozę.
Wywiad z rodzicami, który jest pierwszym etapem rozpoczęcia procesu diagnostycznego jest drogą ku temu, by zdecydować gdzie będzie odbywała się obserwacja dziecka.
W przypadku zaburzeń z zakresu trudności szkolnych obserwacja nie jest konieczna, gdyż wystarczające jest badanie psychologiczne, opinia nauczyciela, rodzica i analiza wytworów ucznia (zeszyty, ćwiczenia, rysunki).
Natomiast w przypadku całościowych zaburzeń rozwojowych diagnoza to zawsze proces wieloetapowy (wywiad, obserwacja, badanie testowe).
Masz pytania? Zapraszam do kontaktu
- Centrum diagnostyczno – terapeutyczne
- ul. Witosa 5
- 83-200 Starogard Gdański
- Tel 506 125 851
- karolina@centrumdt.pl